Ode aan Amalia

In het kader van het 100 jarig bestaan van het gebouw de Maere heeft de Stichting De Maere een prijsvraag uitgeschreven met het thema ‘Ode aan Amalia’. In aanmerking zijn gekomen de werkstukken die aan alle criteria voldeden. We hebben gekeken naar kennis, creativiteit, kwaliteit en presentatie.

De winnaars

De jury is van oordeel dat de prijzen van de Stichting De Maere toegekend moeten worden aan Jen Tang, 3e jaars student ModeMaat en Sarah Kiepman, afgestudeerd Jr. Stylist in 2022.

Tijdens het eeuwfeest op 12 september 2022 werden de prijzen uitgereikt door Marie Anne Roozen, voorzitter van Stichting De Maere.

Juryrapport Jen Tang / 3e jaar ModeMaat

Kennis

• Inspiratiebron is de schilderijen van Alejandra Etechverry. Expressieve zeegezichten als uitgangspunt voor de kledingstukken.
  • Heeft zich verdiept in het leven van prinses Amalia.
  • Heeft voldoende informatie opgezocht en beschreven om te kunnen bepalen wat passend en geschikt is voor een kledingstuk voor prinses Amalia.

Creativiteit

• Laat een serie getekende jurken zien die herkenbaar en geïnspireerd zijn op de schilderijen van Alejandra Etechverry.
  • De jurken variëren onderling dusdanig waarbij haar talenten duidelijk naar voren komen.
  • Heeft op een creatieve wijze materialen hergebruikt in de jurk.
  • De jurk heeft een relatie met zeegezichten, interesses van prinses Amalia en duurzaamheid. Deze zijn herkenbaar aan de vormen, kleurgebruik en materialen.

Kwaliteit

• Is tijdens het proces kritisch naar zichzelf. Wat is mogelijk, wat is niet mogelijk.
  • Werkt onderzoekend en is nieuwsgierig hoe ze technieken kan toepassen.
  • a.v. het onderzoek over prinses Amalia schrijft ze een brief aan haar met kleur- en stijladviezen.
  • Heeft een representatieve jurk gemaakt die passend is bij prinses Amalia.

Presentatie

• Heeft een aantrekkelijk filmpje gemaakt waarin ze duidelijk maakt hoe haar werkproces is verlopen.
  • Heeft een presentatieboek gemaakt met foto’s waarin het proces stapsgewijs te volgen is.
  • Het eindproduct is gepresenteerd op een paspop.

Juryrapport Sarah Kiepman / Junior Stylist

Kennis

• Inspiratiebron is de schilderijen van Thérèse Schwartz. De schoonheid van de mens en de mode van die periode wordt op een magische wijze weergegeven.
  • Onderzoekt de Argentijnse- en Nederlandse modehistorie. Cultuurverschillen spelen een hierbij een belangrijke rol.
  • Gebruikt de trendforcast van spring/summer 2023 waar gekeken is naar kleur- en stofgebruik en historie van kleding.
  • Verdiept zich in het leven en de persoonlijkheid van prinses Amalia.
  • Doet onderzoek naar duurzame stoffen.

Creativiteit

• Haar vooronderzoeken hebben een duidelijk relatie met de gemaakte ontwerpen.
  • Kiest binnen het grote geheel voor 2 zelfbedachte thema’s ‘Vrije momenten’ en ‘Mijn kroon’. Dit levert per thema 3 prachtige ontwerpen op.
  • Tekeningen zijn van een absolute schoonheid met veel gevoel voor details.
  • Is in staat om alle informatie om te zetten in creatieve ontwerpen.
  • Heeft op een mooie wijze historische details verwerkt in kleding van nu.
  • Een deel van de ontwerpen worden gemaakt van gerecyclede materialen.

Kwaliteit

• Vooronderzoeken zijn breed en verdiepend.
  • Ontwerptekeningen zijn duidelijk en helder.
  • Kan prachtige stofstructuren te tekenen! Ga dit verder ontwikkelen.
  • Illustraties geven een mooi en juist beeld van de ontwerpen.

Presentatie

• Maakt een volledig presentatieboek in chronologische volgorde.
  • Het was een feestje om je presentieboek te bekijken!