Symposium Thinking Textiles

Thinking Textiles
Ochtendprogramma
Ochtendprogramma in het gebouw CONNECT-U met ontvangst en presentaties door  5 guest speakers , die zeer eigentijdse presentaties gaven van hun Textile Technology gerelateerde bedrijven met bases in Nederland , en meerdere oud textilaten.
Middagprogramma
Het middagprogramma bestond uit workshops verdeeld over de 3 gebouwen met 14 presentaties , waarbij ook actief werd deel genomen door de aanwezigen; heel inspirerend voor alle betrokkenen om te zien hoe de bedrijven, opleidingen en studenten samenwerken.
Uitreiking Stichting De Maere prijs

Om 16.00 was er de uitreiking van de Stichting de Maere prijs 2023 aan Barbara Meurs. Normaal gebeurt dit in juli , einde studiejaar , maar nu waren er meerdere Stichting de Maere prijswinnaars  (sinds 2015) aanwezig , ook Eva Kool 2022 , die nu een Master opleiding doet in Enschede.

Jurrie Barkel, Marie Anne Roozen en Anneke Lubbers , die tijdens Thinking Textiles op 1 december 2023 de prijs in ontvangst neemt voor Barbara, die op dat moment in Kenia was.

Maak kennis met Barbara Meurs, de winnaar van de De Maere Prijs 2024>>

Marie Anne Roozen overhandigt de Maere Prijs 2022 aan Eva Marije Kool

Onhulling kunstwerk
Tevens werd door Baron de Maere d’ Aertrycke (94 jaar oud) , die samen met zijn zoon speciaal uit Belgie was overgekomen , als onze eregasten bij 75 jaar Stichting de Maere, opnieuw een kunstwerk onthuld , dat hij in 1983 ook had onthuld in het hoofdgebouw van Saxion Hogeschool, bij de opening van de HEAO.  Bij de verbouwing in 2004 verloren geraakt, maar door Theodor van der Velde weer opnieuw onthuld in 2015.
Netwerkborrel
Na de prijsuitreiking en de onthulling; een mooie borrel, begeleid met swingende live jazz muziek in de hal van Connect-U. Tijdens deze borrel overhandigde Baron de Maere aan de de voorzitter van Stichting de Maere , een portret van de originele Baron  Charles de Maere , die in 1832 naar Enschede kwam, en aan de basis stond  van de textielindustrie in Twente, en hij initieerde tevens onderwijs in textiel techniek op hoger niveau; de basis van het middelbare en latere hogere textielonderwijs in Twente.